nieuwjaarsgroet vanuit Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bette dam - WaarBenJij.nu nieuwjaarsgroet vanuit Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van bette dam - WaarBenJij.nu

nieuwjaarsgroet vanuit Damascus

Door: Bette

Blijf op de hoogte en volg bette

27 December 2004 | Syrië, Damascus

Lieve allemaal!
Ik hoop dat iedereen heeft genoten van de vrije Kerstdagen. Ik heb een foto toegevoegd van het bezoek aan een kerk op kerstavond, een van de vele kerken in mijn buurt. Samen met twee journalisten hebben wij kerstnacht gevierd. Erg aardig, eerst eten in de Journalist Club (die de naam te danken heeft aan overheidsinterventie en geenszins aan een eigen initiatief van journalisten, alhoewel het klimaat vrijer wordt). Tijdens feestjes schijnt de gezelligheid gestaafd te moeten worden aan de decibels of de band. Deze keer bleerde de band echt keihard en er waren mensen aan het dansen dus het zal wel goed geweest zijn. Je went eraan. We hebben gezellig van allerlei schoteltjes eten besteld met brood en aardappels. Ik moet jullie de namen van alle gerechten schuldig blijven, ik krijg op een dag zoveel nieuwe info dat dit soort dingen het absorptieniveau overstijgen. Wie weet, weet ik over een maand perfect wat voor maaltijden in allemaal heb gegeten, laten we het hopen.
Het veldwerk gaat goed. Er bestaat een redelijke kans dat ik de Frist Lady te spreken krijg. Zij is de kracht achter de Syrische vorm van NGO’s hier. Er is geen sprake van een Civil Society at all. Maar in zekere zin staat Syria sinds die nieuwe president nieuwe DEVELOPMENT NGO’s toe. Dit is zijn bewegingen voor soft targets als gehandicapten, private schools, vrouwen, ex-gevangenen. Dit is niet oppositie natuurlijk. Maar er bestaat nu wel meer ruimte voor zelf organisaties. En dat is voor een land in een ontzettend langzame hervorming een aardig begin. Tot nu heb ik niet kunnen ontdekken of de EU an sich een hand heeft in deze civil society. Dat is ook niet haar prioriteit. Eerst moet hier een omgeving komen waar private ondernemers kunnen fungeren (self interest). En dat is op zich een hele grote taak. Als er een open omgeving ontstaat waar dit soort bedrijven goede instituties en regelgeving hebben bestaat de kans dat er via die weg meer vraag gaat ontstaan naar echte ngo’s. Nu laat de EU toe, via een project SEBC, dat deze organisatie ook veel development ngo’s in zich opneemt. Dankzij de EU en de First Lady is er een vergunning voor een private school in het noorden van Syrië, een revolutie. Maar het blijft puzzlen welke hervormingen nou dankzij de EU ontstaan of door iemand anders. Mijn eerste indruk is nu dat het land zelf veel wil, een kleine groep dan. Het gaat vaak samen en de vraag is of ik het kip en het ei moet kunnen onderscheiden. Dat is uiteraard moeilijk. Maar ik studeer nou eenmaal de impact van de EU hier en moet daarop in some way or another, antwoord op krijgen.
Verder gaat hier alles zijn gemoedelijke gang. Alsof ik hier al een tijdje woon. Ken her en der wat mensen, mensen gaan herkennen mij af en toe. De contacten zijn noodgedwongen kort omdat veel mensen (niet Syriërs) hun nieuwjaar niet in Syrië gaan ‘vieren’. Dat is jammer, aan de andere kant ontmoet ik weer anderen. Maar als Anne komt komen ook veel mensen die ik het ontmoet weer terug, dat wordt gezellig. Verder heb ik rond nieuwjaar een borrel bij iemand van de ambassade voor zijn nieuwe huis. Ook ben in uitgenodigd door een Amerikaans die hier woont. Ze gaat naar een erg hip feest in Beirut, het kaartje kost 200 dollar.. ik heb dat maar afgeslagen… Beirut schijnt echt heel anders te zijn dan Damascus, ik moet daar nog een interview doen en ga er ook zeker een nachtje slapen.
Het weer wordt hier ook wat beter geloof ik. Ik kan overdag wel een kopje koffie buiten drinken of op Arabische koffie op een terras. Tijdens de kerst was de souk (markt) een gezellige drukte met vooral Iranese ‘toeristen’ die heilige plekken bezoeken in Damascus. Ik heb een fantastische zwarte shawl gekocht van kamelenhaar en een glinsterende ring (200 sp is zo’n 3,5 euro). In Syrië alleen eerste kerstdag een nationale vrije dag en ben dan ook even uit eten geweest met een journalist van AP, toffe gast waarmee je urenlang over politiek kan babbelen (ja dat kan, bepaalde woorden moet je iets zachter uitspreken maar de intelligence weten niet eens van een onschuldige lonely planet is, ze spreken geen engels en ik geen Arabisch dus dat komt goed uit). Ik ben wel gefascineerd door die intelligence.. je ziet ze niet maar ze zijn wel ergens, het systeem werkt op commissie-basis dus dat is wel lucratief. Het is net journalistiek, elk nieuwtje levert geld op.

Ik wens iedereen een heel goed 2005 toe vanuit een heerlijk Damascus. Dat al jullie voornemens uit mogen komen!

  • 27 December 2004 - 22:22

    Hans Res:

    goed weer wat van je te lezen. Duidelijk is wel dat ook hier de journalistiek en de politiek je aandacht blijven trekken. op moment zijn wij in Nederland erg onder de indruk van de gevolgen van de zeebeving in zuidoost azie. Hoe komt dit wereldnieuws daar aan? Zijn er reakties op het ter zijner tijd toe treden van Turkije? Ik wens je een heel plezierige jaarwisseling en kom terug met een scriptie waar wij echt op zitten te wachten. succes.
    met vr gr Hans Res

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Damascus

bette
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 13266

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: